Met een ziekmelding van een werknemer dien je als werkgever zorgvuldig om te gaan. Naast het feit dat het natuurlijk voor beide partijen niet prettig is, heb je als werkgever wettelijk gezien met een aantal verplichtingen te maken.
De Wet verbetering poortwachter is ingesteld om langdurig verzuim door ziekte tegen te gaan. Deze wet verlangt van de werkgever dat deze zich samen met de werknemer inspant, om de zieke werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Hierbij dien je een arbodienst of bedrijfsarts te betrekken. Het uitgangspunt is dat snel en effectief ingrijpen het verzuim korter zal maken.
Vanaf dag één van de ziekmelding treedt de wet in werking en dienen er acties opgevolgd te worden. Dit proces heeft naar gelang van de duur van het verzuim een maximale looptijd van 104 weken of eindigt wanneer de werknemer de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt.
Bij langdurig verzuim van een medewerker ben je als organisatie verplicht om een casemanager verzuim aan te stellen. Deze persoon zorgt voor de naleving van de regels en de begeleiding bij re-integratie.
De casemanager kan helpen bij het opstellen van het plan van aanpak. Daarnaast is de casemanager verzuim ook het aanspreekpunt voor de zieke werknemer, de organisatie en de bedrijfsarts.
Onze consultants van APB begeleiden je graag als casemanager bij de bewaking en correcte uitvoering van de nodige acties en stappen tijdens het ziekteverzuim die volgens de Wet verbetering poortwachter moeten worden uitgevoerd.
Neem contact met ons op en laat je informeren over de mogelijkheden die APB je kan bieden, op afstand of op locatie.